vrijdag 10 april 2009

Bibliotheek 2.0 en bibliotheektoekomst

Al lezend getipte literatuur geopend. Daar kwam ik onderstaande tekst tegen. Ik sluit me helemaal aan met de schrijver van dit blogbericht. Wel ligt een heleboel werk op ons te wachten. Een grote uitdaging op alle fronten.


De ontdekoefening bestond uit het doorploegen van een aantal Engelstalige teksten - fijn karweitje. Van drie teksten heb ik geprobeerd een 'samenvatting' te maken, de tekst van Dr. Wendy Schulz was me te filosofisch, te veel werk om eerst alles te begrijpen en dan ook nog samen te vatten. Hieronder de samenvattingen. Om hier ook nog mijn eigen zienswijzen (voor zover aanwezig) aan te koppelen.....oef! Zie het als een vorm van 2.0 Ik heb de samenvattingen gemaakt (voor wat ze waard zijn), maak er gebruik van - scheelt weer leeswerk, en gebruik ze eventueel voor je eigen verhaal. Uiteraard is mijn mening over Bibliotheek 2.0 : doorgaan met nieuwe 'dingen', stilstand is achteruitgang.

Rick Anderson – Away from icebergs
• de bibliotheek moet minder collectioneren maar de toegangspoort worden tot alles: digitale collecties, (ook) boeken, podcasts, blogs etc.
• in de onderwijsomgeving: studenten niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop
• de mensen opzoeken en ontmoeten in hun ‘dagelijks (web)leven’

Michael Stephens – Into a new World of librianship
• de bibliotheek is van de gebruikers, de bibliotheek is altijd bereikbaar, de bibliothecaris slecht barrières, de bibliotheek is transparant
• de biliothecaris maakt gebruik van Web 2.0 tools: Instant Messaging, weblogs, wiki’s, is zichtbaar op populaire sociale netwerken en ontwerpt mooie aquabrowsers
• nieuwe technologie alleen om diensten aan gebruikers te verbeteren, geen fauwekul toevoegen aan bibliotheeksites
• nieuwe technologie, tools meteen uitproberen, geen ellenlange trajecten
• bibliothecaris moet een trendspotter zijn
• bibliothecaris moet de veranderingen volgen in hoe de gebruiker informatie tot zich neemt, verwerkt en produceert, en in dat proces een rol blijven spelen

John J. Riemer – To better bibliographic services
• bundel catalogi en breidt de metadata uit, zorg dat gebruikers (o.a. via RSS) op de hoogte blijven van nieuwe aanwinsten/ontwikkelingen op hun interessegebied
• voeg allerlei gegevens toe over verkoopcijfers van boeken, uitleengegevens en vergroot de mogelijkheden tot printen, downloaden, citeren
• maak gebruik van Amazon, Google etc. vergroot de gebruikersparticipatie: tagging, commentaren, verslagen
• voeg ‘zoek&boek’ diensten toe
• werk als instellingen vooral samen bij beschrijvingen, toevoegen metadata etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten